Kasza – zdrowie na każdą kieszeń

Kasza

Jeśli kasze tylko od czasu do czasu znajdują miejsce w Twoim domowym menu zdecydowanie najwyższa pora to zmienić. Nie bez powodu coraz częściej słyszymy o różnych ich rodzajach i zastosowaniach. Są wyjątkowo cennym źródłem złożonych węglowodanów a także zawierają o wiele więcej wartości odżywczych niż makarony, ziemniaki czy ryż.

Kasza gryczana

Kasza – właściwości

Kasza pomaga w zrzuceniu kilku kilogramów, wzmacnia układ nerwowy i serce, jest potężnym źródłem białka oraz żelaza, dzięki któremu chroni przed anemią. Ponadto reguluje trawienie i pomaga kontrolować pracę nerek oraz ciśnienie. Co więcej?

  • WITAMINY Z GRUPY B

Wszelkie kasze, z komosą ryżową i kaszą jaglaną na czele, są wyjątkowo bogate w witaminy z grupy B. Warto pamiętać, że są one rozpuszczalne w wodzie dlatego wybierając kaszę w woreczkach zamiast sypkiej tracimy część witamin.

  • AMINOKWASY EGZOGENNEPraktycznie wszystkie kasze posiadają pełen ,,zestaw” dziesięciu aminokwasów egzogennych (niezbędnych), które muszą być dostarczane człowiekowi w pożywieniu gdyż organizm nie syntezuje ich samodzielnie. Najwięcej z nich znajduje się w komosie i kaszy gryczanej.
  • UCZUCIE SYTOŚCI

    Pozostaje na długo dzięki budowie węglowodanów złożonych rozkładających się wolniej od reszty oraz dużej ilości błonnika pokarmowego.
  • JAKA NAJZDROWSZA?

    Nieprzetworzona lub jak najmniej przetworzona. W przypadku kaszy jęczmiennej najlepiej kasza pęczak, w przypadku gryczanej szukać należy raczej nieprażonej.

Rodzaje kaszy

Kasza – rodzaje

  • KOMOSA RYŻOWA

Niekwestionowaną królową kasz jest zdecydowanie komosa ryżowa występująca także pod nazwą quinoa. Zawiera tłuszcze i białka najwyższej jakości, ogrom witamin, magnez i fosfor. Podnosi odporność organizmu,wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu krwionośnego i kostnego. Świetnie wpływa również na wygląd włosów, skóry i paznokci. Ponadto nie zawiera glutenu.

  • KASZA JAGLANA

    Na podium znajduje się także nieco bardziej popularna w Polsce kasza jaglana. Nie różni się ona specjalnie działaniem, podobnie jak quinoa wpływa na odporność i układ krwionośny, zawiera witaminy B, fosfor, magnez i cynk. Jest lekkostrawna i bezglutenowa. Zawiera także duże ilości łatwo przyswajalnego białka oraz krzemu.
  • KASZA GRYCZANA

Posiada właściwości bardzo zbliżone do komosy ryżowej a w dużo niższej cenie. Jest bogatym źródłem aminokwasów egzogennych, witamin z grupy B oraz rzadkiej witaminy K. Nie zawiera również glutenu.

  • AMARANTUS

Drobniutka kaszka będąca po komosie ryżowej najcenniejszym źródłem składników odżywczych. Zawiera sporo olejów jak oleinowy czy linolowy, które wpływają na utrzymanie odpowiedniego poziomu cholesterolu, pracę serca oraz zapobiegają anemii i miażdżycy. Podobnie jak pozostałe kasze amarantus jest bezglutenowy.

  • KASZA JĘCZMIENNA

Dzięki dużej zawartości rozpuszczalnego błonnika polecana jest osobom zmagającym się z problemami układu pokarmowego. Pomaga w tworzeniu się czerwonych płytek krwi oraz funkcjonowaniu układu hormonalnego. Jest istotnym źródłem selenu, pierwiastka, którego niedobory grożą w szczególności wegetarianom. Zawiera gluten.

  • KASZA BULGUR

Kasza obfitująca w witaminę B5 wzmacniającą układ odpornościowy i sercowo-naczyniowy. Ponadto źródło magnezu i kwasu foliowego. Najzdrowsza z kasz zawierających gluten.

  • KASZA KUKURYDZIANA, KASZA MANNA, KUSKUS

Nie są one aż tak bogate w składniki odżywcze jak poprzedniczki. Mimo to wciąż są źródłem wielu witamin, ponadto bardzo rzadko wywołują alergię i nie powodują problemów trawiennych dzięki czemu poleca się je dzieciom i osobom starszym. Ponadto kasza kukurydziana nie zawiera glutenu.

Kasza w zestawie Piu Piu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus