Orzechy – najzdrowsze z bakalii

Orzechy

Ze wszystkich bakalii to orzechy mogą poszczycić się największą ilością wartości  odżywczych. Uchodzą nawet za symbol mądrości i pomyślności. Zawierają wyjątkowo dużo składników pozwalających na prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Chronią mózg, wspomagają pracę serca a także podnoszą poziom sprawności seksualnej.

Ze względu na wysoką kaloryczność często pomija się je w dietach odchudzających a bardzo niesłusznie! Właściwie powinny być podstawą codziennego jadłospisu, szczególnie dla osób na diecie wegetariańskiej. Ważne aby zachować umiar i wybierać orzechy pozbawione dodatków jak sól czy tłuszcz.

Fistaszki

Orzechy – właściwości

Orzechy są bogatym źródłem wyjątkowo cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin z grupy B i E a także błonnika i białka. Zawierają również szereg składników mineralnych jak magnez, fosfor, wapń, sód, cynk, żelazo i potas – ich ilość jest zależna od gatunku orzecha.

Wpływają pozytywnie na układ krążenia i układ nerwowy, zapobiegają niektórym nowotworom, udarom i cukrzycy. Ponadto już 70g orzechów dziennie pomaga w obniżeniu złego cholesterolu.

Dzięki bogactwie kwasów tłuszczowych omega 3 i argininy wpływają też na pracę naczyń krwionośnych i serca. Dzięki dużej zawartości witaminy E wpływają również na mózg zapobiegając utracie zdolności poznawczych poprzez tworzenie bariery ochronnej dla układu nerwowego.

Orzechy – które wybrać?

Odpowiedź brzmi wszystkie. Nie zapominając jednak o odpowiedniej ich ilości i formie. Każdy z rodzajów posiada jednak odmienne właściwości a najważniejsze z nich prezentujemy poniżej:

  • Migdały

Ze względu na ich szlachetny smak i ogrom zdrowotnych włąściwości uznawane za najważniejsze z orzechów. Aż jedna piąta migdałów to białko. Ponadto są wyjątkowo cennym źródłem magnezu i fosforu. Zawierają też największą ilość witaminy B2 i E ze wszystkich orzechów. Witaminy te mają wpływ na kondycję skóry, spowolnienie procesów starzenia i podwyższenie libido.

  • Orzechy włoskie

Wysokowartościowe białko wynosi w nich 15%. Są bezkonkurencyjne w kwestii zawartości wielonasyconych kwasów tłuszczowych – aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na kwas omega 3 wystarczą zaledwie trzy orzechy. Ponadto mają sporo kwasu foliowego i witaminy B6.

Orzechy włoskie

  • Orzechy laskowe


Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, głównie jednonasycone, które wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu i są polecane osobom chorującym na miażdżycę. Są także bogate w witaminę E i kwas foliowy.

  • Orzechy nerkowca

Owoce nanercza – drzewa rosnącego w Brazylii. Wyróżnia się ono niezwykłymi owocami o jabłkowym kształcie, z których zwisają orzechy. Posiadają wyjątkowo subtelny, delikatny, słodkawy smak i miękką konsystencję. Zawierają około 18% białka oraz wyjątkowo dużo żelaza, magnezu, cynku i fosforu. Jest bardzo popularnym dodatkiem deserów i ciast, przekąską a także składnikiem dalekowschodnich potraw.

  • Orzechy brazylijskie


Pochodzące z terenów nad Amazonką orzechy brazylijskie są jednym z najważniejszych źródeł selenu. Wykazuje on wyjątkowe działanie antyoksydacyjne i jest wyjątkowo istotny dla mężczyzn gdyż bierze udział w procesie produkcji nasienia. Jedynie jeden orzech wystarczy aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek.

  • Orzechy arachidowe

Zwane inaczej fistaszkami lub orzeszkami ziemnymi. Należą do tej samej grupy produktów co fasola czy groch dzięki czemu posiada najwyższą (bo aż 25%) ilość białka ze wszystkich orzechów. Zawierają wyjątkową ilość witaminy B3 i E. Ze względu na częste reakcje alergiczne nie poleca się ich kobietom w ciąży pomimo dużej ilości kwasu foliowego. Są bardzo popularne w wersji solonej i prażonej jednak stosowane w celach zdrowotnych należy wybierać naturalne.

Orzeszki laskowe

Orzechy – kaloryczność

Orzechy mocno różnią się między sobą kalorycznością. Przykładowe ilości kalorii w 100g to:

 

  • migdały – 630 kcal;
  • orzechy włoskie – 645 kcal;
  • orzechy laskowe – 640 kcal;
  • orzechy nerkowca – 560 kcal;
  • orzechy ziemne – 560 kcal;

Zaleca się spożywanie nie więcej niż garści zmieszanych orzechów dziennie. Pomimo wysokiej kaloryczności i zawartości tłuszczów nie powodują one gromadzenia się dodatkowych kilogramów ze względu na nienasycone kwasy tłuszczowe i składniki mineralne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus