Jak walczyć ze słodką pokusą?

Jak walczyć ze słodką pokusą?

Cukier jest nałogiem wielu z nas. I słowo ,,nałóg” nie jest użyte bezpodstawnie bowiem udowodniono, że uzależnia on nie mniej niż nikotyna czy narkotyki. Biały, mocno przetworzony środek zawdzięcza swoją popularność słodkiemu smakowi i działaniu. Dzięki pobudzaniu mózgu do wydzielania tak zwanego ,,hormonu szczęścia” czyli serotoniny daje on uczucie szczęścia – niestety złudne i bardzo krótkotrwałe.

Problemy zarówno ze zdrowiem jak i otyłością dotyczą coraz większej ilości społeczeństwa a naukowcy nie mają wątpliwości, że jedną z głównych przyczyn tego problemu jest właśnie cukier. Przez wiele lat uważano, że to tłuszcz odpowiedzialny jest za problemy z nadwagą a nie jest to do końca prawdą. Większym winowajcą jest cukier, dodawany do ogromnej ilości produktów, również tych, w których nie spodziewalibyśmy się go znaleźć.

Należy zatem cukier maksymalnie ograniczyć. Tylko jak skoro sklepowe półki uginają się pod ciężarem pysznych batoników o znajomych nazwach, babcia namawia do skosztowania trzeciego pączka domowej roboty a gorzka herbata przestaje mieć sens… ?

Przede wszystkim rzucać nałóg systematycznie i konsekwentnie. Oraz zapoznać się z naszymi radami:

W jaki sposób zmniejszyć ochotę na słodycze?

 

  1. Pić wodę – nie pić soków

    Wielokrotnie gdy wydaje nam się, że mamy ochotę coś przekąsić w rzeczywistości organizm spragniony jest picia. Dlatego należy pamiętać o regularnym piciu wody. Dobrym zwyczajem jest na przykład nalanie sobie szklanki wody o każdej pełnej godzinie. Dodatkowo warto dodać do niej plasterek cytrusa, ogórka, miętę lub inne świeże zioła. Powinniśmy zastąpić kupne soki owocowe tymi domowej roboty. Bezwzględnie należy też zrezygnować ze słodkich gazowanych napojów. Zawierają one podobną ilość cukru co czekoladki i masę konserwantów.

2 Jeść regularnie

Wciąż powtarzana zasada aby jeść pięć posiłków dziennie, w 3-4 godzinnych przerwach, ma swoje wytłumaczenie również w tej kwestii. Kiedy odstępy między jedzeniem są dłuższe stajemy się poddenerwowani, senni a skupienie przychodzi z trudnością. Powodem jest spadek cukru we krwi, a że organizm chcąc jak najszybciej podnieść poziom glukozy sprawia, że mamy ochotę na słodycze.

Pączki i donuty

3. Niski indeks glikemiczny

Jedzenie posiadające niski indeks glikemiczny wolniej się trawi, wchłania i metabolizuje. Dzięki temu poziom cukru w organizmie nie skacze z góry na dół co chroni nas przed sięganiem po przekąski. Wybieranie produktów o niskim indeksie nie tylko daje na dłużej uczucie sytości ale też chroni przed chorobami takimi jak cukrzyca.

4. Błonnik

Warto pamiętać o jedzeniu posiłków zawierających sporo błonnika. Nie tylko daje on uczucie nasycenia ale także wydłuża proces trawienia powodując wolne wchłanianie się węglowodanów, dzięki czemu poziom cukru wzrasta i maleje powoli. Tym samym chęć przegryzienia czegoś słodkiego znacznie spada. Znajdziemy go w owocach, ziarnach, orzechach i zbożach.

5. Proteiny i zdrowe tłuszcze

Białko najbardziej ze wszystkich składników odżywczych powoduje uczucie sytości. Dzięki produktom takim jak nabiał, rośliny strączkowe, jajka czy chude mięso w ciągu dnia nie będziemy odczuwać głodu i zapychać się niezdrowymi przekąskami. To samo tyczy się tłuszczów, tych dobrych oczywiście, które znajdziemy w orzechach czy oleju kokosowym.

6. Zaopatrzyć się w owoce

Pamiętaj, że chcąc rozstać się z cukrem nie możesz zastępować go innymi sztucznymi słodzikami. Wybierz jeden ze zdrowych zamienników jak lukrecja, erytrol czy miód – oczywiście również w rozsądnej ilości. Ponadto zawsze miej przy sobie owoce i warzywa – zobaczysz, że szybko zastąpią Ci słodkie przekąski.

7. Dobry humor i sport

Wyjątkowa ochota na coś słodkiego, ataki głodu lub odruchowe sięganie po batonika często są objawami wzmożonego stresu. Jeśli jest tak i w Twoim wypadku zastanów się jak walczyć z przyczyną. Zjedzenie czegoś słodkiego na chwilę podniesie poziom serotoniny jednak chwilę później jej poziom drastycznie spadnie i będziesz chciał tylko więcej i więcej a to błędne koło. Uprawiaj sport, spotykaj się z ludźmi, uśmiechaj i odpoczywaj – to znacznie lepsze lekarstwa na chandrę.

8. Czasem sobie pozwolić

Punkt nie mniej ważny od innych. Nawet tocząc wytrwały bój ze słodyczami nie pozwól aby odebrał Ci on przyjemność z jedzenia. Możesz sobie pozwolić na słodki deser o ile jest on przemyślany. Nie wszystko co słodkie jest automatycznie niezdrowe. Ponadto nawet sięgnięcie po coś z zakazanej listy nie zrobi aż takiej szkody organizmowi jeśli zdarzy się raz na jakiś czas. A jak wtedy smakuje… 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus