Ryż – odmiany i właściwości

Ryż – właściwości i odmiany

Ziarna ryżu są znane i stosowane w sztuce kulinarnej już od przeszło siedmiu tysięcy lat. Pochodzą z Chin i to stamtąd bierze się niemal 90% wszystkich jego zbiorów. Mimo, że niezaprzeczalnie to w Azji jego popularność na stołach świeci największe triumfy to i w Europie jest wyjątkowo cenionym zamiennikiem produktów mącznych i skrobiowych. Nie bez powodu!

Pomijając ogrom możliwości zastosowań jest także niezwykle uniwersalny ze względu na swoje wartości odżywcze. Dzięki mnogości odmian jest odpowiedni zarówno dla dzieci, dorosłych, osób na diecie, cukrzyków jak i po prostu entuzjastów kuchni azjatyckiej.

Miska z ryżem


Co ciekawe ryż od czasów antycznych pozostał w niezmienionej formie dzięki czemu jest bardzo dobrze tolerowany przez ludzki organizm.
Ale powodów, dla których warto uzupełnić dietę o różne rodzaje ryżu jest znacznie więcej, przyjrzyjmy się im.

Ryż – właściwości

  • Zawiera dużo dobrych węglowodanów a tym samym dodaje energii
  • Jest źródłem białka, i to niemal wszystkich aminokwasów, szczególnie metioniny. Brakuje mu jednak liziny, w którą z kolei obfitują rośliny ,strączkowe. Dlatego też połączenie tych dwóch produktów jest nie tylko dobrym połączeniem smakowym ale też pełnowartościowym posiłkiem.
  • Nie zawiera glutenu co jest szczególnie istotne dla osób z nietolerancją ale nie tylko. Ryż w ogóle jest bardzo dobrze tolerowany przez organizm i niezwykle rzadko wywołuje reakcje alergiczne.
  • Indeks glikemiczny ryżu utrzymuje się na umiarkowanym poziomie, choć zależny jest od sposobu przygotowania. Krótsze gotowanie ryżu powoduje niższy IG i jest lepszy dla zdrowia i zapobiega tyciu.
  • Ryż pomaga w stabilizacji poziomu cholesterolu we krwi.
  • Jest wyjątkowo delikatny i lekkostrawny dlatego świetnie sprawdza się w przypadku problemów z żołądkiem i jelitami.

Danie na ryżu

Ryż – rodzaje i odmiany

 

Ze względu na kryterium długości ziaren można dokonać podziału ryżu na:

  • Krótkoziarnisty – ok 5 mm, ma okrągłe lub owalne ziarenka a ze względu na silne wchłanianie wody mocno się klei w trakcie gotowania. Dzięki temu używany jest do dań jedzonych za pomocą pałeczek a także do risotto i dań mlecznych.
  • Średnioziarnisty – ok 5-6 mm, wilgotny o delikatnym smaku. Gotowany na półsypko świetnie sprawdza się jako składnik deserów i zup.
  • Długoziarnisty – ok 7-8 mm długości. Jest sypki i delikatny w smaku, podawany do sałatek i farszów.

Różne rodzaje ryżu
Jest to jednak najbardziej podstawowy podział bowiem rodzajów ryżu jest naprawdę sporo a każdy nadaje się do nieco innego zastosowania:

Ryż polerowany biały

Jest pozbawiony łuski, dzięki czemu w smaku robi się delikatniejszy i bardziej słodkawy. Przed szlifowaniem jest nawilżany pod ciśnieniem parą wodną w celu zachowania składników odżywczych poprzez wniknięcie ich do środka ziarenka. Tym samym ma podobne właściwości zdrowotne co ryż brązowy.

Ryż brązowy

Zwany inaczej naturalnym jest najmniej przetworzoną formą ryżu dzięki czemu zawiera o wiele więcej witamin, błonnika i składników mineralnych. Dzieje się tak za sprawa luski, która nadaje mu brązowy kolor i delikatnie orzechowy posmak.

Ryż czerwony

Ma ziarna średniej długości i pochodzi z Indii. Posiada specyficzny słodkawy smak i orzechowy aromat. Doskonale sprawdza się w sałatkach a także jako dodatek do drobiu i warzyw.

Ryż jaśminowy

Najlepszy gatunek ryżu długoziarnistego. Charakteryzuje go delikatny zapach jaśminu i bielutki kolor. Pochodzi z Tajlandii dlatego świetnie sprawdza się w potrawach tamtejszej kuchni ale także jako dodatek do mięs, warzyw i deserów.

Ryż dziki

Spotykany także pod nazwą wodnego owsu. Jest to trawa z okolic Ameryki Północnej o długich ziarnach i oryginalnej ciemnej barwie z orzechowym smakiem i zapachem. Mimo kształtu nie jest spokrewniony z ryżem jednak świetnie sprawdza się w mieszankach z innymi gatunkami a także jako dodatek sałatek, drobiu, dziczyzny i ryb.

Ryż basmati

Nazywany jest ,,księciem ryżu” za sprawą śnieżnobiałego koloru, delikatnych ziaren i intensywnego aromatu. Pod wpływem gotowania jego ziarna stają się wyjątkowo długie, sypkie i cienki. Jest idealnym produktem do hinduskich potraw, mięsa i ryb.

Zdecydowanie najmniej zdrową opcją jest biały ryż sprzedawany w torebkach. Pozbawiony łuski, podgotowany i już wstępnie wysuszony dzięki czemu jego czas gotowania się skraca. Ponadto gotowanie w plastikowym opakowaniu, którego szkodliwe związki uwalniają się do wody nie jest najlepszym możliwym wyborem.

Dlatego nie wahajmy się wybrać jednej z powyższych opcji zamiast ryżu w woreczku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus