Erytrocyty – czym są i jak walczyć z niedoborem?

Erytrocyty – czym są i jak walczyć z niedoborem?

Odżywianie – mikroelementy i makroelementy

Odżywianie jest jednym z głównych procesów życiowych większości organizmów żywych, w tym człowieka. Polega on na czerpaniu ze środowiska zewnętrznego niezbędnych składników odżywczych zawartych w pokarmie. Wśród nich wyróżnia się dwie grupy, mikroelementy i makroelementy, w zależności od tego jak duże jest zapotrzebowanie na dany pierwiastek.

Mikroelementy są potrzebne w niewielkiej ilości, co nie oznacza, że można je lekceważyć gdyż wciąż są pierwiastkami niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zaliczają się do nich żelazo, cynk, selen, jod, chrom, miedź, fluor, mangan, kobalt, bor,  wanad, molibden i krzem.

Zapotrzebowanie na makroelementy jest stosunkowo duże. Minerały, które zaliczają się do tej grupy to wapń, magnez, potas, fosfor, sód, chlor i siarka.

Jarmuż i pomidory

Zdrowe odżywianie – czyli jakie?

Najważniejsze to dostrzec różnicę pomiędzy jedzeniem – czyli po prostu konsumpcją, a odżywianiem – dostarczaniem organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych i energii mierzonej w kaloriach. Ich ilość jest zależna od czynników takich jak stan zdrowia, płeć, wiek oraz stan aktywności fizycznej. Właściwy dobór pozwala organizmowi funkcjonować, zachować zdrowie i sprawność, umożliwia pracę mózgu i czynności budulcowe.

Erytrocyty – właściwości, nadmiar i niedobór

Erytrocyty to nic innego jak czerwone krwinki będące jednym ze składników krwi. Ich głównym zadaniem jest transportowanie tlenu w organizmie. Aby rozwijały się prawidłowo potrzebują między innymi żelaza, kwasu foliowego i witaminy B12. Norma wynosi 3,9 – 5,6  M/µ u kobiet i 4,5 – 6,5 M/µ u mężczyzn.

Niestety, ze względu na tempo życia, brak odpowiedniej wiedzy czy ignorancja sprawiają, że dieta wielu osób daleka jest do doskonałości. Dochodzą do tego aspekty  takie jak uwarunkowania genetyczne, czynniki ekologiczne czy choroby organizmu, które powodują niedobór erytrocytów czyli objaw anemii. Przyczyny to zazwyczaj skutek utraty krwi, choroby nerek, czasem ciąża ale zazwyczaj nieodpowiednia dieta. Nadmiar zdarza się rzadko i dotyczy najczęściej osób przebywających na dużych wysokościach, efektu intensywnego uprawiania sportu, palenia papierosów i chorób płuc i serca.

Problem związany z poziomem erytrocytów nierzadko dotyka osób też prowadzących aktywny tryb życia i uprawiających sport.  W obu przypadkach nie wolno bagatelizować takiej sytuacji a właściwa dieta jest najprostszą i najbardziej skuteczną drogą do zwalczenia problemu.

Świeży szpinak

Niedobór czerwonych krwinek – jak walczyć?

Osoby cierpiące na niedobór erytrocytów do momentu zrobienia morfologii krwi często nie są tego świadome. Jednak cała gama objawów pozwala zauważyć, że coś jest nie tak. Są to ciągłe zmęczenie, senność, bóle głowy, częste krwawienia z nosa, łamliwe włosy i paznokcie, bladość skóry, kłopoty z koncentracją i pamięcią, brak apetytu, omdlenia, ciągłe uczucie zimna czy obniżenie nastroju.

W takim wypadku najważniejsze to wprowadzić do codziennego jadłospisu produkty bogate w żelazo takie jak:

  • Produkty mięsne, podroby czyli wątroba, nerki, serce, drób
  • Ryby
  • Warzywa strączkowe
  • Warzywa zielone, buraki, papryka, pomidory
  • Płatki owsiane, suszone owoce, pełnoziarniste pieczywo, nasiona dyni
  • Owoce tj. czereśnie, wiśnie, winogrona, czarne porzeczki, żurawina, agrest, melon
  • Gruboziarniste kasze np. pęczak, makarony razowe
  • Natka pietruszki, sok z pokrzywy

Jeśli zaś problemy spowodowane są niedoborem witaminy B12 i kwasu foliowego należy uzupełnić dietę w liście zielonych warzyw takich jak sałata, włoska kapusta, szpinak czy natka pietruszki, w wątróbkę i nerki wołowe a także drożdże.

Tak naprawdę nie jest żadną tajemnicą ani magiczną sztuczką fakt, że dpowiednia dieta potrafi zdziałać cuda. Najważniejsze to na co dzień pamietać o tym, że świadome odżywianie jest kluczem do zdrowia, szczęścia i czerpania radości z życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus