Oleje do smażenia – jakie wybrać?

Oleje do smażenia – jakie wybrać?

Większośc z nas uśmiecha sie z rozmarzeniem na myśl o placuszkach, naleśnikach i całej reszcie pyszności prosto z patelni. Niestety, pomimo doskonałego smaku smażone jedzenie uważa się za ciężkostrawne a przede wszystkim niezdrowe. Powodem jest przede wszystkim tłuszcz, na którym przygotowuje się te potrawy.

Olej na zimno

W wysokiej temperaturze podczas obróbki termicznej tłuszcze rozpadają się do wolnych kwasów tłuszczowych i glicerolu, które zmieniają się w aldehydy, ketony i akroleinę szkodliwe dla zdrowia. Białka i węglowodany wytwarzają także akrylamid o działaniu rakotwórczym a smażone oleje utleniając się hamują działanie enzymów trawiennych i mogą powodować miażdżycę.

W trosce o swoje zdrowie oraz nie chcąc rezygnować z podobnych posiłków wystarczy odpowiednio dobrać rodzaj tłuszczu i czas smażenia.

Oleje do smażenia – na co zwrócić uwagę?

Wybierając odpowiedni olej do smażenia należy zwrócić uwagę na czynniki decydujące o tym czy nadaje się on do tego celu.

  • TEMPERATURA DYMIENIA

Określa ona moment, w którym tłuszcz zaczyna proces rozkładu. Zaczyna się on wówczas palić wydzielając dym, rakotwórcze substancje i nieprzyjemny zapach co wpływa bardzo źle nie tylko a zdrowie ale też smak potraw. Im wyższa temperatura dymienia tym jest on odporniejszy na podgrzewanie, najlepiej od 200 stopni Celsjusza.

 

  • ZAWARTOŚĆ TŁUSZCZÓW

Olej do smażenia powinien zawierać jak najmniej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych gdyż najłatwiej rozpadają się one do substancji szkodliwych dla zdrowia. Dlatego należy wybierać tłuszcze z przewagą kwasów nasyconych i jednonienasyconych.

 

  • OLEJE RAFINOWANE

Najlepiej jest smażyć na olejach, które zostały wcześniej poddane procesowi rafinowania. Oleje nierafinowane, mimo że są zdrowsze to posiadają niższa temperaturę dymienia, ponadto zawierają substacje nadające smak i barwę, które pod wpływem temperatury stają się mocno szkodliwe. Dlatego należy ich używać jedynie ,,na zimno”.

Smażone warzywa

Oleje do smażenia – jakie wybrać?

Uwzględniając powyższe kryteria podsumujmy, jakie tłuszcze do smażenia wybrać?

  • OLEJ KOKOSOWY

Mimo, że należy do grupy tłuszczów nasyconych nie podnosi poziomu cholesterolu we krwi, co więcej wykazuje silne działanie przeciwzapalne. Ma wysoką temperaturę dymienia w okolicach 200 stopni i składa się w niemal 90% z nasyconych kwasów tłuszczowych. Nadaje się nawet do długotrwałego smażenia.

  • OLEJ RYŻOWY

Najbardziej stabilny olej z grupy olejów jednonienasyconych. Jego temperatura dymienia wynosi 230 stopni także nadaje się do długotrwałego smażenia nawet w wysokich temperaturach. Znajdzie zastosowanie w wielu potrawach ze względu na neutralny smak.

Olej w garnku

Smażenie – o czym pamiętać?

Podczas smażenia warto też pamiętać o podstawowych zasadach:

  • Zimny tłuszcz szybciej i bardziej wsiąka w jedzenie, dlatego też smażymy już na rozgrzanym oleju
  • Podczas smażenia nie dodajemy świeżego oleju, kwasy tłuszczowe z poprzedniej porcji przyspieszą rozkładanie się nowego tłuszczu
  • Nigdy nie smażymy drugi raz na tym samym tłuszczu

Poza tym pamiętajmy o umiarze. Nawet najzdrowsze tłuszcze są kaloryczne także wręcz należy wzbogacić dietę o zdrowe oleje ale podobnie jak ze wszystkim nie wolno przesadzać z nadmiarem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus