Oleje na zimno – jakie wybrać?

Oleje na zimno

Poprzednio mówiąc o olejach zastanawialiśmy się nad tym czym się kierować w wyborze odpowiedniego tłuszczu do smażenia. Doszliśmy wówczas do wniosku, że najlepiej korzystać z olejów rafinowanych oraz tłuszczy z przewagą kwasów nasyconych i jednonienasyconych.

A jakich olejów używać ,,na zimno”? Czyli do dań, których nie zamierzamy poddawać obróbce termicznej. O wszystkich olejach, których używamy w Piu Piu dowiecie się z poniższego artykułu.

Oleje na zimno – na co zwrócić uwagę?

Oleje wielonienasycone takie jak olej lniany, olej kukurydziany, olej z orzechów włoskich, olej słonecznikowy czy olej z pestek dyni nie nadają się do smażenia. Dzieje się tak ze względu na wyjątkowo delikatne kwasy tłuszczowe, które cechuje mała odporność na światło, wysokie temperatury i kontakt z tlenem.

Oliwa z oliwek

Świetnie sprawdzają się jednak podane na zimno – jako dodatek do gotowych dań czy składnik sałatek. Bardzo istotna jest jakość olejów tego typu. Należy kupować jedynie oleje nierafinowane, tłoczone na zimno i mające niedługi termin przydatności do spożycia. Aby zachować pełnię właściwości zdrowotnych powinno się  zadbać o ochronę przed światłem i wysoką temperaturą. W tym celu przechowuje się je w lodówce w butelkach z ciemnego szkła.

Oleje nierafinowane – właściwości

Najzdrowsze z olejów, wskazane w każdej zdrowej diecie, to oleje nierafinowane czyli wytłaczane na zimno.

O wysokiej klasie oleju świadczy jego kolor i zapach. W przypadku dobrych jakościowo olejów pozostają one naturalne, pozbawione barwników i aromatów. Czasami mają także mętną konsystencję. Ponadto oleje nierafinowane są bogate w naturalnie zawartą w nasionach witaminę E nazywaną witaminą młodości. Dzięki właściwościom przeciwutleniającym chroni ona olej przed jałczeniem.

Oleje na zimno – jakie wybrać?

Wiedząc już czym kierować się przy wyborze olejów przyjrzyjmy sie właściwościom poszczególnych rodzajów.

OLEJ LNIANY

Otrzymywany dzięki tłoczeniu na zimno ziaren lnu. Charakteryzuje się żółtawym kolorem i gorzkawym, intensywnym aromatem. Swoje właściwości zdrowotne zawdzięcza kwasowi linolenowemu omega-3, który stanowi ponad połowę jego kwasów tłuszczowych. Ponadto zawiera także kwas omega-9 i nasycone kwasy tłuszczowe. Jest to jedyny olej o tak korzytnych proporcjach tych kwasów. Skład ten działa wyjątkowo pozytywnie na nasz organizm jednak powoduje szybkie utlenianie się także przechowuje się go maksymalnie dwa miesiące. Zapobiega nowotworom, wspomaga układ krążenia i obniża poziom cholesterolu.

OLEJ DYNIOWY

Pozyskiwany z pestek dyni, tłoczony na zimno olej ma kolor ciemno zielono-brązowy i delikatnie orzechowy aromat. Składa się głównie z kwasów linolowego i oleinowego a także kwasu palmitynowego i witaminy E. Ponadto zawiera także beta-karoten i polifenole roślinne. Stosowany jest w przypadku pasożytów, infekcji górnych dróg oddechowych a nawet na alergie. Regularnie spożywany wspomaga odporność organizmu i zapobiega stanom depresyjnym.

OLEJ SEZAMOWY

Pozyskiwany z ziaren sezamu olej, którego barwa może być od jasnożółtej do brązowej, przy czym w kuchni używa się tego o najciemniejszym kolorze i intensywnym smaku. Zawiera dużo nasyconych kwasów tłuszczowych, kwasów jednonienasyconych i  kwasów wielonienasyconych. Chroni przed problemami z poziomem cholesterolu oraz poprawia profil lipidowy.

OLEJ KOKOSOWY

Olej o najbardziej wszechstronnym zastosowaniu pozyskiwany jest z kopry kokosowej. Posiada wyjątkowo specyficzny skład kwasów tłuszczowych dzięki czemu między innymi pomaga wchłaniać się pierwiastkom takim tak magnez, wapń czy żelazo. Poprawia przemianę materii, wspomaga układ nerwowy i odporność organizmu. Można go stosować zarówno do smażenia jak i na zimno. Ponadto nie trzeba go przechowywać w lodówce. Jest ceniony zarówno w sztuce kulinarnej, w kosmetyce jak i leczniczo. Uważany jest za najzdrowszy olej na świecie.

OLEJ RYŻOWY

Charakteryzuje się słodkawym, subtelnym posmakiem migdałów. Ze względu na delikatny aromat nie zaburza smaku potraw dlatego często używa się go do sałatek i dressingów. Jest wyjątkowo cennym źródłem witaminy E oraz zawiera naturalny przeciwutleniacz. Chroni przed szkodliwym działaniem promieni UV, poprawia stan skóry i wykazuje silne działanie przeciwzmarszczkowe. Ponadto zapobiega nowotworom i grzybicom.

OLEJ RZEPAKOWY

Wyróżnia się jasnozłotą barwą i intensywnym, delikatnie ziołowym smakiem. Używany jest jako składnik sałatek, past, dipów i sosów. Podobnie jak inne oleje zawiera dużo witaminy E i jednonienasyconego kwasu oleinowego – ponad 60%.Jedynie oliwa z oliwek zawiera go więcej. Olej rzepakowy wpływa na poziom cholesterolu i pomaga dłużej zachować młodość.

OLEJ SŁONECZNIKOWY

Pozyskiwany z ziaren słonecznika lekki olej będący bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ma neutralny zarówno smak jak i zapach dzięki czemu wyjątkowo często używa się go do rozmaitych potraw oraz jako bazę do tworzenia aromatyzowanych olejów. Ma szerokie zastosowanie w kosmetyce ze względu na zbawienny wpływ na kondycję skóry i włosów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus