Jak przyspieszyć metabolizm?

Jak przyspieszyć metabolizm?

Dla wielu z nas utrzymanie lub dążenie do wymarzonej sylwetki to batalia pełna wyrzeczeń. Z zazdrością spoglądamy na szczęściarzy, którzy pomimo bezkarnego objadania się pysznościami pozostają szczupli. Skąd wynikają te różnice? Z indywidualnego tempa przemiany materii.

Czym jest przemiana materii?

Funkcjonowanie organizmu możliwe jest dzięki ,,paliwu” jakim jest energia. Ilość jaka zostaje zużyta do podstawowych czynności takich jak oddychanie, praca mózgu czy serca na czczo, w pozycji leżącej nazywana jest Podstawową Przemianą Materii (PPM) i stanowi 50-70% dziennego nakładu. Pozostała część dziennej energii to Ponadpodstawowa Przemiana Materii (PPPM) konieczna do trawienia, jedzenia, utrzymywania temperatury i wykonywania wszelkich codziennych czynności.

Posiłek na łonie natury

Metabolizm – dużo zależy od Ciebie

Niestety w przypadku tempa przemiany materii kobiety zostały pokrzywdzone przez naturę gdyż ze względu na inne proporcje tłuszczu i mięśni w ciele ich metabolizm działa wolniej. Wraz z wiekiem tempo spalania energii również maleje.

Co jeszcze ma wpływ? Oczywiście geny. A ponadto, co ciekawe, klimat. Ludzie zamieszkujący obszary o chłodniejszych temperaturach w celu utrzymania prawidłowej temperatury ciała wytwarzają więcej energii dzięki czemu odznaczają się lepszą przemianą materii.

Zatem czy jedyne co można zrobić mając wolniejszą przemianę materii to rozłożyć bezradnie ręce? A skąd! Dobre wieści są takie, że aż połowa szybkości przemiany materii zależy od nas. Odpowiednia dieta i aktywność fizyczna potrafi zdziałać cuda. Na co więc zwrócić uwagę? Na te 6 czynników mających kolosalne wręcz znaczenie.

Jak przyspieszyć metabolizm?

NA DZIEŃ DOBRY

Szklanka wody z cytryną zaraz po obudzeniu – czyli coś o czym mowa bardzo często przy okazji różnych tematów i dolegliwości. A mimo wszystko wciąż niewielu z nas praktykuje ten ważny poranny rytuał. Warto to zmienić bowiem może on zwiększyć metabolizm nawet o 30%! 

To nie wszystko, dzięki cytrynie te prosty napój odkwasza również organizm, zapobiega zgadze, dodaje energii i relaksuje, odświeża oddech, wpływa na wygląd skóry no i pomaga w odchudzaniu.

Zimna woda z cytrusami

REGULARNE JEDZENIE

Kolejna złota zasada zdrowego odżywiania, której wielu z nas nie traktuje poważnie. A niesłusznie! Zbyt długie przerwy między posiłkami powodują spowolnienie metabolizmu gdyż organizm przestawia się na tryb oszczędnościowy. Ponadto kiedy jemy rzadziej aby wytrzymać do kolejnego posiłku automatycznie zwiększamy porcję. Wówczas poziom cukru zwiększa się dając sygnał organizmowi do odłożenia nadwyżki kalorii ,,na zapas” w postaci tkanki tłuszczowej.

Zatem jedząc mniej ale częściej nasze ciało nie martwiąc się o to, że zabraknie mu paliwa nie musi odkładać nic,,na zapas”.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Tempo metabolizmu zwiększa się dzięki ćwiczeniom areobowym. Efekt ten utrzymuje się co prawda jedynie w trakcie i tuż po treningu jednak można go uprawiać nawet codziennie. Aby wydłużyć czas przyspieszonego spalania warto zastosować trening interwałowy.

To nie jedyny sposób w jaki aktywność fizyczna korzystnie wpływa na przemianę materii. Najbardziej długotrwałym sposobem na poprawę przemiany materii są bowiem mięśnie, dziennie kilogram masy mięśniowej spala bowiem około 120 kcal i to w nieodczuwalny dla nas sposób.

PEŁNOWARTOŚCIOWE PRODUKTY

Po pierwsze – nigdy nie pozwalaj sobie na pominięcie śniadania. Organizm potrzebuje energii do funkcjonowania, ponadto rezygnacja ze śniadania rozregulowuje pracę układu trawiennego i powoduje duże skoki insuliny.

Zamiast tego dopilnuj aby pierwszy posiłek w ciągu dnia był bogaty w błonnik zapewniający uczucie sytości i białko, które przyspiesza przemianę materii i spala tłuszcz. Zapewnia to organizmowi rozruszanie metabolizmu, energię i odpowiednie wartości odżywcze. Do produktów tego typu zaliczają się chude mięsa i jajka.

Warto też wzbogacić dietę o zielone warzywa, większość z nich jak szpinak czy brokuł potrzebują do strawienia więcej energii niż dostarczają a zawarte w nich witaminy ułatwiają lepiej wykorzystać węglowodany.

Zdrowe śniadanko

ZIMNA WODA ZDROWIA DODA

Wypicie naraz całego kubka trzy razy dziennie sprawi jedynie, że woda ,,przeleje się” przez organizm. Woda pomoże przyspieszyć tempo przemiany materii pod warunkiem, że będzie pita regularnie, cały dzień, małymi łykami. Za mała ilość wody prowadzi do odwodnienia organizmu i spadku prędkości metabolizmu.

A dlaczego zimna? Otóż organizm potrzebuje więcej energii do ogrzania wody do temperatury ciała, co ciekawe podobny efekt przyniesie również kąpiel lub prysznic w chłodnej wodzie.

PIJ ZIELONĄ HERBATĘ

Oczywiście najbardziej znanym napojem wpływającym na tempo przemiany materii ze względu na zawartośc kofeiny jest oczywiście czarna, niesłodzona kawa. Wypłukuje jednak magnez z organizmu i odwadnia go także zdecydowanie należy zachować umiar w piciu jej.

Inaczej rzecz ma się z zieloną herbatą. Zawiera ona ogromną ilość antyoksydantów i ma świetny wpływ na metabolizm. Udowodniono, że osoby pijące 3-5 filiżanek zielonej herbaty dziennie traca o 5% więcej tkanki tłuszczowej niż pozostali badani.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus