Czym jest indeks glikemiczny?

Czym jest indeks glikemiczny?

Wielokrotnie w naszych artykułach pojawiało się określenie ,,indeks glikemiczny”. Najprawdopodobniej nie tylko u nas spotkaliście się z tym pojęciem. Jednak dla wielu osób jest to jedynie dziwnie brzmiąca nazwa, która gdzieś się obiła o uszy ale w żaden sposób nie ma zastosowania w codziennych wyborach żywieniowych.

Czas to zmienić! W dzisiejszym artykule wyjaśnimy czym jest indeks glikemiczny i w jaki sposób kierować się nim w układaniu jadłospisu.

Indeks glikemiczny - cukier

Cukier w organizmie

Na indeks glikemiczny w szczególności powinni zwrócić uwagę cukrzycy oraz osoby walczące o skuteczne zmniejszenie masy ciała. To dlatego, że jest on związany z poziomem glukozy, czyli cukru, w organizmie a tym samym odpowiedzialny za uczucie apetytu.

Głównym źródłem energii dla ludzkiego organizmu są cukry produkowane w procesie spalania glukozy, dzięki którym możliwe jest funkcjonowanie wszelkich tkanek. Zdecydowaną większość z nich powinny stanowić złożone węglowodany występujące w pełnych zbożach, fasoli czy soczewicy. Do krwi węglowodany zostają wchłaniane w postaci glukozy.

Niestety, przyswajalność cukrów prostych jest o wiele szybsza od przyswajalności węglowodanów złożonych, właściwie natychmiastowa. Kiedy cukry wchłaniają się w takim tempie pod postacią glukozy znacząco podnoszą poziom jej stężenia.

Reakcją trzustki jest wyrzut insuliny, która co prawda pomaga pokonać cukier jednak ze względu na prędkość wchłaniania równie szybko spada. W ten sposób powoduje uczucie głodu i prowokuje do ponownego sięgnięcia po dawkę cukru.

Indeks glikemiczny - jabłko

Powtarzające się przesadne pobudzenie trzustki skutkuje zmianami w metabolizmie. Pobudzone do wchłaniania glukozy tkanki chwilę później dostają sygnał do gromadzenia jej pod postacią cukru powodując przybywanie dodatkowych kilogramów. Dla porównania złożone węglowodany dzięki powolnemu wchłanianiu się gwarantują uczucie sytości przez kilka godzin.

Indeks glikemiczny – co to jest?

Indeks glikemiczny pozwala porównać w procentach prędkość z jaką zwiększa się stężenie glukozy we krwi dostarczonej w pokarmie z prędkością z jaką zwiększa się po spożyciu tej samej ilości węglowodanów w postaci czystej glukozy.

Jest to więc wskaźnik, który określa o ile wzrasta cukier we krwi w ciągu dwóch godzin po zjedzeniu posiłku. Im niższy indeks tym lepiej gdyż nie powoduje gwałtownych wahań poziomu cukru.

Wyróżnia się trzy grupy w zależności od indeksu glikemiccznego:

-> wysoki – od 70%
-> średni – od 55 DO 69%
-> niski – poniżej 55%

Indeks glikemiczny - warzywa

Indeks glikemiczny – od czego zależy?

Wyróżnia się sporo czynników, które mają wpływ na wartość indeksu glikemicznego. Oto kilka rzeczy na które warto zwrócić uwagę:

  • Produkty surowe lub występujące w innej naturalnej postaci mają niższy IG niż produkty gotowane i przetworzone.
  • Niedojrzałe owoce mają niższy indeks glikemiczny niż te całkiem dojrzałe.
  • W pewnym stopniu możemy ,,przyblokować” dostęp glukozy do krwi za sprawą błonnika. Dlatego produkty bogate w ten składnik (np. pełnoziarniste pieczywo czy płatki zbożowe) są bardzo wskazane w diecie niskoglikemicznej.
  • Niskim indeksem glikemicznym wyróżniają się również produkty zawierające laktozę lub fruktozę.
  • Pośpiech jest złym doradcą – również w tym wypadku. Szybkie tempo jedzenia wpływa niekorzystnie na ilość wydzielanej glukozy.
Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus