Rośliny strączkowe – dlaczego warto wzbogacić nimi dietę?

Rośliny strączkowe – dlaczego warto wzbogacić nimi dietę?

Nasiona roślin strączkowych to pożywne i łatwo dostępne zamienniki mięsa. Fasola, soczewica czy groch zawierają dużą ilość białka, ale w przeciwieństwie do jaj , ryb czy mięsa – białko w roślinach strączkowych nie zawiera właściwych ilości wszelkich niezbędnych aminokwasów, które są niezbędne do wzmacniania tkanki mięśniowej. Złotym środkiem jest spożywanie roślin strączkowych wraz z pełnoziarnistymi produktami zbożowymi i roślinnymi takimi jak ryż czy chleb.

GROSZEK

Najczęściej zielony groszek spożywamy w postaci niedojrzałej, zawiera mniej białka , ale wzbogacony jest o dużą porcję witaminy C. Jedna porcja gotowanego warzywa to 50kcal = 65g czyli połowę zalecanej dziennej dawki witaminy B i jedną czwartą witaminy C. Niskokaloryczność zielonego warzywa zwiększa uczucie sytości dlatego też groszek powinien znaleźć się w naszej diecie.

Zawiera fosfor, kwas foliowy i błonnik. Naturalny cukier zawarty w tym małym warzywie po kilku godzinach przeistacza się w skrobię. Zaleca się spożywanie nie tylko ziaren, a także strąków. Oprócz cennych właściwości dla naszej sylwetki, groszek pomaga w walce z chorobami min. osteoporozą, zapaleniem stawów czy depresją.

Niedojrzałe strączki zawierają większą ilość witaminy C w porównaniu z nasionami zielonego groszku ponieważ spożywamy je wraz z łupiną, która jest znacznie bogatsza o cenne witaminy niż młode ziarna groszku. Porcja 100-gramowa zawiera więcej witaminy C niż zalecana dzienna dawka.

FASOLKA SZPARAGOWA żółta czy zielona?

Fasolka to bardzo zdrowy i smaczny dodatek do każdego posiłku. Która fasolka szparagowa zawiera lepsze właściwości, żółta czy zielona? Różnią się nie tylko kolorem ,ale także smakiem i właściwościami.
żółta – to fasolka o wyjątkowo delikatnym smaku z nutą słodkości, jest bogatsza w fosfor i potas
zielona – to fasolka o wyrazistym smaku, która wyglądem może przypominać szparagi, zawiera więcej kwasu foliowego i witaminy A. Zielona fasolka bardzo często polecana jest kobietom w ciąży, osobom z niedoborem żelaza czy cukrzykom.

Aby zachować cenne składniki warto jest przyrządzać fasolkę na parze, wydobędziemy z niej najlepszy smak. Wypróbuj fasolkę gotowaną na parze al dente z orzechami włoskimi bądź migdałami!

SOJA

Dla wegetarianów soja jest zbawieniem, dla mięsożerców utrapieniem, dlaczego? Bardzo szybko można zniechęcić się do soi, wystarczy spróbować nieumiejętnie przygotowanego dania.
Soja zawiera zrównoważoną zawartość aminokwasów, to także dobre źródło białka roślinnego. Mimo wielu zalet posiada także wady w postaci alergenów, które mogą wywoływać niestrawność czy bóle głowy. Spożywana z umiarem i w odpowiednich ilościach nie powinna nikomu zaszkodzić.

BÓB

Dzięki dużej zawartości rozpuszczalnego błonnika i niskiej ilości tłuszczu, bób to cenny składnik zbilansowanej diety. Nasiona tego małego warzywa zawierają beta-karoten, który w naszym organizmie zostaje przekształcany w witaminę A. Najlepiej łączyć go z produktami zbożowymi np. ryżem czy makaronem, jednocześnie dostarczymy do naszego organizmu białko o porównywalnej wartości do białka pochodzenia zwierzęcego.
Bób:
– można spożywać na gorąco jak i na zimno
– zamrażanie bobu nie niszczy jego wartości odżywczych
– najlepiej smakuje młody bób
– konserwowanie warzywa powoduję utratę witaminy C

Nasiona roślin strączkowych od najdawniejszych czasów były znane ze swoich wartościowych składników i powinny nadal znajdować się na naszych talerzach. W codziennej diecie obecność białka roślinnego jak i zwierzęcego jest bardzo ważna. Ogromną zaletą roślin strączkowych jest duża zawartość błonnika w przeciwieństwie do pokarmów pochodzenia zwierzęcego. PiuPiu catering Wrocław oferuję w swojej diecie zbilansowane posiłki, w których odnajdziemy nie tylko białko pochodzenia zwierzęcego, ale także roślinnego. Ty też możesz spróbować posiłków PiuPiu za darmo, zajrzyj na nasz fanpage i weź udział w konkursie! Do wygrania zestaw 5-dniowy i jednodniowe!

Świąteczna alternatywa!

Świąteczna alternatywa!

Już jutro usiądziemy przy świątecznym stole i rozpoczniemy świętowanie wielkiej nocy. W święta odrzucamy na bok wszystkie diety tłumacząc sobie, że dwa dni przerwy nikomu nie zaszkodzą. Babka, mazurek, jajka w majonezie to tylko część tradycyjnych pokus, które czekają na nas przy świątecznym stole. Czy weekendowa przerwa w zdrowych nawykach żywieniowych sprawi nagły „spadek formy”? Nie popadajmy w obłęd, jednak warto zamienić wysokokaloryczne produkty na nieco zdrowsze zamienniki. PiuPiu – catering Wrocław przedstawia wam alternatywne produkty. Wielkanoc w wersji fit? Dla PiuPiu to żaden problem!

Dietetyczny majonez!

Czy jest to możliwe? Łyżka majonezu to 165kcal, natomiast w 100 gramach to aż 660kcal. Długie, męczące treningi na siłowni można szybko zaprzepaścić spożywając nagminnie dany produkt. Najlepszą i najsmaczniejszą alternatywą, którą szybko możemy wykonać w domu jest majonez przygotowany z awokado. Już w poprzednim poście opisywaliśmy cenne właściwości tego owocu, a teraz wypróbuj majonez w wersji fit!

Składniki:

-> 1 dojrzałe awokado
-> sól, pieprz, szczypta chilli
-> oliwa z oliwek
-> sok z cytryny bądź limonki
-> ząbek czosnku

Jedno dojrzałe awokado blendujemy z drobno posiekanym ząbkiem czosnku, następnie dodajemy sok z połowy limonki lub cytryny, kilka kropel oliwy z oliwek extra virgin i doprawiamy do smaku pieprzem i solą. Lubisz papryczkę chilli? Dodaj ją do swojego majonezu, a z pewnością przyspieszy Twój metabolizm i zwiększy spalanie tłuszczu poprzez zawartą w niej kapsaicynę. Miksujemy do uzyskania gładkiej konsystencji, aby majonez był rzadszy możemy dodać kilka kropel wody bądź oliwy i gotowe! Przygotowaną masę najlepiej przelać do zamykanego słoiczka i trzymać w lodówce ok. 2-3 dni.*

Majonez z awokado sprawdzi się na świątecznym stole, z pewnością przykuje uwagę gości poprzez swój oryginalny zielony kolor. Fit majonez łącz dowolnie, nie tylko z jajkami – to doskonały dodatek do ulubionej sałatki. Jeżeli tradycyjny majonez jest Twoim nieodłącznym dodatkiem do świątecznych potraw i musi znaleźć się u Ciebie na talerzu – wymieszaj go z jogurtem naturalnym w stosunku pół na pół. Takim sposobem pozbędziesz się połowy kalorii, a klasyczny smak majonezu pozostanie.

Nie musisz modyfikować każdej kalorycznej potrawy w wersję fit, wystarczy zamienić odpowiednie składniki, a uzyskasz o połowę kalorii mniej :

– niezdrowe tłuszcze wymień na tłuszcze naturalne np. orzechy, awokado czy tłuszcze roślinne
– karmel i inne słodkie polewy zastąp owocami
– śmietanę, kaloryczne sosy zamień na jogurt naturalny z ulubionymi przyprawami
– zamiast dodawania zbędnych tłuszczów użyj patelni do smażenia bez tłuszczu

Chcesz spróbować sałatki, babki i sernika? Spróbuj każdej potrawy, ale przede wszystkim zachowaj zdrowy rozsądek i jedz mniejsze porcje. Staraj się pić dużo wody niegazowanej, najlepiej zanim usiądziesz przy świątecznym stole – dzięki temu Twój żołądek będzie napełniony i zjesz po prostu mniej.
Graj w zielone! Nie żałuj sobie rzeżuchy i innych zielonych warzyw. Rukola,roszponka czy rzeżucha zawierają liczne wartości odżywcze.
Święta spędź aktywnie! Spróbuj namówić rodzinę na świąteczny spacer po obiedzie czy przejażdżkę rowerową, umiarkowana aktywność fizyczna sprzyja najstarszym jak i najmłodszym członkom rodziny. Dwudniowe leżenie przed telewizorem nikomu nie służy.

W okresie świątecznym przestrzegaj najważniejszej zasady: zachowaj zdrowy rozsądek i jedz małe porcje, a po świętach bez wyrzutów sumienia szybko powrócisz do przedświątecznej formy. Catering dietetyczny PiuPiu – Wrocław życzy wszystkim naszym klientom wesołych i rodzinnych świąt wielkanocnych!

*zmodyfikowany przepis od filozofii smaku.

6 produktów, które pomogą spalić Ci tkankę tłuszczową

6 produktów, które pomogą spalić Ci tkankę tłuszczową

Co jeść, aby schudnąć ? Od wieków krążą mity na temat zdrowego odżywiania i szybszej redukcji tkanki tłuszczowej. Oto lista produktów, które przyśpieszą twój metabolizm i w szybszym tempie pomogą Ci zrzucić zbędne kilogramy.

A jak Awokado!

Miąższ dojrzałego owocu to przede wszystkim bogate źródło witaminy E i C, które są przeciwutleniaczami i zapobiegają powstawaniu zmianom nowotworowym. Potas zawarty w awokado korzystnie wpływa na układ nerwowy, a także pomaga kontrolować ciśnienie krwi i zapewnia regularny rytm pracy naszego serca. Awokado bardzo podobnie jak oliwa z oliwek zawiera bardzo dużo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które przyczyniają się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi. Zwłaszcza w diecie diabetyków mają zbawiennie znaczenie, ponieważ zawartość cukru jest minimalna. Awokado jedzone z umiarem ( 1-2 w tygodniu) w trakcie diety, pomaga zrzucić zbędne kilogramy.
ZALETY: dużo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, dobre źródło witaminy E i potasu

Czy wiesz, że .. awokado dojrzewa dopiero po zerwaniu z drzewa. Jeżeli kupimy niedojrzałe awokado należy przechowywać je kilka dni w temperaturze pokojowej.

F jak Fasola!

Nasiona roślin strączkowych to pożywne zamienniki mięsa. Na ryku występuje bardzo dużo odmian fasoli, które różnią się nie tylko wielkością, ale także barwą. Wszystkie odmiany są bogate w białko pochodzenia roślinnego. Fasola zawiera cenną ilość błonnika, który wypełnia nasz żołądek, przez co szybciej mamy poczucie najedzenia i zjadamy mniej. Kolejną zaletą fasoli jest mała ilość tłuszczu, która sprzyja osobom będącym na diecie. Spożywanie fasoli poprawia pracę jelit.
ZALETY: duża ilość białka roślinnego, cenne źródło błonnika
Czy wiesz, że .. zawarta w fasoli lecytyna poprawia koncentrację oraz pamięć

G jak Grejpfrut!

Jedynie połówka grejpfruta zapewni Ci więcej niż połowę zalecanej dziennej porcji witaminy C. Grejpfruty to niskokaloryczne i niskotłuszczowe owoce, dlatego mogą być cennym składnikiem w trakcie odchudzania. Nie tylko przyspiesza przemianę materii, ale także ułatwia spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej. Zaledwie 100g grejpfruta to jedyne 45kcal.
ZALETY: dobre źródło witaminy C, grejpfrut zawiera pektynę, która pomaga obniżyć poziom cholesterolu
Czy wiesz, że .. biała wewnętrzna skórka grejpfruta posiada najwięcej wartości odżywczych.

J jak Jajko!

To popularne źródło wielu składników odżywczych. Zawarta w jajkach witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego. Najlepiej spożywać jajka na miękko, wówczas nie uszkadza się lecytyny zawartej w żółtku. Lecytyna – potocznie nazywana jest pogromcą tłuszczu, a dodatkowo poprawia pamięć. Jajka zawierają cenne źródło wysokojakościowego białka, a przecież białko znacząco wspomaga cały proces odchudzania.
ZALETY: dobre źródło witaminy B12, jajka zawierają dużą ilość składników mineralnych
Czy wiesz, że .. umyte, sparzone, zmielone skorupki jajka to najzdrowsze i najtańsze lekarstwo na osteoporozę.

S jak Szpinak!

Szpinak to bardzo dobre źródło białka , dodatkowo idealnie sprawdza się u osób dbających o linie – 100g liści szpinaku to jedynie 16kcal. To bogactwo antyoksydantów, które chronią organizm przed procesem starzenia czy utraty pamięci. Naukowcy odkryli, że zawartość tylakoidów w szpinaku znacznie zmniejsza uczucie głodu i zahamowuje podjadanie. Na rynku mamy szeroki wybór szpinaku w każdej postaci: świeży, mrożony bądź w puszce – najzdrowszym wyborem są świeże liście szpinaku. Przed podaniem należy go dokładnie umyć , a przed przyrządzeniem usunąć twarde łodygi i uszkodzone liście.
ZALETY: dobre źródło potasu, kwasu foliowego, beta-karotenu, witaminy C – przeciwutleniaczy chroniących przed rakiem
Czy wiesz, że .. błąd sekretarki w raporcie pewnego amerykańskiego naukowca spowodował, że szpinak przez kilkadziesiąt lat uważany był za bogactwo żelaza. Pani sekretarka wpisując wartości odżywcze wpisała, że 100g zielonego warzywa zawiera aż 30g żelaza zamiast 3g. W ten oto sposób szpinak zyskał wielką sławę.

Z jak Zielona herbata!

Zielona herbata to naturalny napój w walce z cellulitem. Filiżanka herbaty zawiera ok. 40 mg kofeiny, to prawie dwa razy większa ilość niż napój typu cola. Kofeina to środek pobudzający, spożywana w odpowiednich ilościach przyspiesza przemianę materii i ulepsza pracę nerek. Zielona herbata nie tylko wspomoże proces odchudzania, ale także oczyści nasz organizm.
ZALETY: łagodnie przeczyszcza
Czy wiesz, że .. świeży napar herbaty poprawia proces uczenia się, zmniejsza stres i odpręża umysł i ciało. Regularne wypijanie kilku filiżanek świeżej herbaty dziennie zapobiega depresji i zmniejsza zachorowalność.


Istnieje jeszcze wiele innych produktów, które przyczyniają się do szybszej redukcji tkanki tłuszczowej. Natomiast wszystkie, powyższe składniki ukryte są w naszych posiłkach. Chcesz jeść smacznie i zdrowo, jednocześnie dbając o linie? Zamów zestaw startowy PiuPiu catering Wrocław , przygotowywany z najlepszych produktów i przekonaj się sam o wyjątkowości naszego cateringu. PiuPiu to catering dietetyczny na terenie Wrocławia, gdzie do każdego Klienta podchodzimy indywidualnie.
Logo Piu Piu