Borówka amerykańska – co zawiera i jak działa

Borówka amerykańska

Nie trudno domyślić się skąd pochodzi borówka amerykańska. Rodowici mieszkańcy Ameryki Północnej suszyli ją oraz robili napary a następnie wykorzystywali do uśmierzania bólu i konserwowania pożywienia. Wierzyli, że jest to dar od boga Manitu, ofiarowany aby pomóc w przetrwaniu ciężkich czasów. W latach ‘70 ubiegłego wieku borówką amerykańską znacząco wzrosło, w efekcie czego sprowadzono ją i zaczęto z powodzeniem uprawiać w wielu europejskich krajach – również w Polsce.

Borówka amerykańska na krzaku

Walory odżywcze i zdrowotne borówki amerykańskiej nie ustępują smakowym. Zawierają w sobie duże ilości witamin z grupy A, B, C, E, D i PP, a także makro- i mikroelementy takie jak potas, cynk, miedź, selen, magnez, wapń i żelazo. Ponadto są bogatym źródłem antyoksydantów oraz łatwo przyswajalnych cukrów.

Ogrom właściwości odżywczych na szczęście nie idzie w parze z kalorycznością – 100g borówek zawiera niespełna 60 kalorii, dzięki czemu jest składnikiem często pojawiającym się w dietach odchudzających. Liczne badania potwierdzają też jej liczne właściwości lecznicze i wspomagające zapobieganie wielu chorobom.

Borówka amerykańska – działanie

 

  • POPRAWIA WZROK

Obok marchewki wszelkie jagody, a także borówka amerykańska, najsilniej działają na poprawę wzroku i stanu oka. Antocyjany zawarte w borówce wspomagają regenerację oka, antyoksydanty redukują ilość wolnych rodników w organizmie, które mogą uszkadzać wzrok. Borówka zwiększa również ukrwienie wokół tęczówki a zawartość witaminy A pomaga w lepszym widzeniu po zmroku. Jej działanie  jest tak silne, że stosuje się ją między innymi w przypadku kłopotów z mikrokrążeniem w gałce ocznej, chorób siatkówki, zaćmy.

  • ZAPOBIEGA CHOROBOM SERCA

Wspomniane już wyżej fitoestrogeny oraz błonnik, które znajdziemy w borówce amerykańskiej pomagają zredukować poziom złego cholesterolu a zwiększyć poziom dobrego. Ponadto składniki te obniżają ryzyko chorób serca oraz hamują działanie miażdżycy.

Borówki amerykańskie w miseczce

  • POPRAWIA PAMIĘĆ

Badania przeprowadzone przez brytyjskich naukowców dowodzą, że uzupełnienie diety borówką amerykańską już po trzech tygodniach znacznie poprawia pamięć. Najprawdopodobniej związane jest to z zawartością flawonoidów, poprawiających połączenia między neuronami i pobudzających ich regenerację.

  • ZWALCZA CHOROBY PRZEWODU POKARMOWEGO

Dzięki zawartości błonnika borówka amerykańska pomaga usuwać z organizmu szkodliwe efekty przemiany materii oraz toksyny. Co więcej zapobiega też biegunkom oraz jest niezastąpiona w walce z bakterią E.coli czyli pałeczką okrężnicy.

  • ZAPOBIEGA NOWOTWOROM

Odpowiada za to ogromna ilość zawartych w niej antyoksydantów oraz występujący kwas foliowy i egelowy, które chronią przed rakiem wątroby, płuc, macicy oraz przewodu pokarmowego. W swoim składzie mają też fitoestrogeny, które wspomagają zapobieganie nowotworów piersi oraz tarczycy.

  • SPOWALNIA PROCES STARZENIA

Wszystko za sprawą antyoksydantów, o których działanie opisywalismy szczegółowo w poprzednim artykule.

Borówki w fioletowym dzbanku

Jak wybrać i przechowywać borówki amerykańskie?

  • Wybierając borówki warto zwrócić uwagę na ich kolor – świeże owoce powinny być intensywnie niebieskie z delikatnym białym nalotem.
  • W lodówce bez obaw można przechowywać je nawet tydzień. Umyć należy je dopiero bezpośrednio przed spożyciem. 
  • Chcąc zachować maksimum wartości odżywczych najlepiej jeść surowe owoce. Ze względu na dużą wytrzymałość w kwestii niskich temperatur, mrożone borówki zachowują większość właściwości zdrowotnych. Zupełnie przeciwnie reagują na wysokie temperatury, tracąc większość składników odżywczych, dlatego odradza się suszenie i gotowanie owoców borówki amerykańskiej.

Powakacyjny powrót do formy!

Ostatnie dni wakacji, a sierpień już pachnie jesienią.
Rześkie poranki i chłodne wieczory, teraz będzie tak coraz częściej.
Ale nie daj się jesiennej chandrze. Zadbaj o swoje ciało i umysł już teraz.
Przygotuj siebie na sezon jesienny. Przygotuj swoje ciało od wewnątrz na zmianę pory roku. Uodpornij się na malkontentów, brak słońca i zbliżające się wirusy.
Najlepiej zacząć od:

  • Wysypiaj się!
    7 godzin snu, to minimum z minimum, aby funkcjonować w zabieganym świecie, nie czekaj aż świat zwolni, zwolnić powinieneś Ty!

  • Jedz zdrowo i regularnie!
    Pełnowartościowe posiłki to podstawa przy zachowaniu higieny umysłu i ciała. To droga do sukcesu, aby czuć się wyglądać jak najlepiej.
    Ciężko jest porzucić stare nawyki żywieniowe, ale każdy nawyk uzależnia, więc zacznij od tych zdrowych nawyków się uzależniać, a powoli żegnaj się z podjadaniem, zajadaniem emocji, piciem dużej ilości alkoholu, objadaniem się słodyczami…
    Jeśli brak Ci samodyscypliny, skorzystaj z cateringu dietetycznego.
    Jest to najlepsza inwestycja w siebie samego.
    Pij dużo wody! Nawadniaj się, o tym pisaliśmy w poprzednim artykule, link tu:
    http://catering-pozywny.pl/2017/08/19/nawadnianie-organizmu/

  • Uprawiaj Sport!
    Przynajmniej 3 razy w tygodniu, wybierz tę aktywność fizyczną, która jest dla Ciebie najlepsza. Nie rezygnuj po pierwszych zajęciach, szukaj, zanim załapiesz bakcyla, na pewno znajdziesz coś dla siebie. Obecnie Kluby Fitness mają pełną gamę zajęć od spokojniejszych form po bardzo intensywne. Na początek, wybierz trening o lekkim stopniu trudności, przez 6 pierwszych treningów, musisz przygotować ciało do regularnego wysiłku, sprawdzić co możesz, a czego lepiej się wystrzegać. A najlepiej będzie, jak przed podjęciem decyzji o stałych treningach, spotkasz się z lekarzem lub fizjoterapeutą i skonsultujesz z nim swój wybór.
  • Nie pracuj więcej, tylko mądrzej.
    W każdym obszarze swojego życia staraj się zachować balans.
    Jeśli będziesz ciągle zapracowany, w pewnym momencie okaże się, że nie jesteś już produktywny, aby dalej tworzyć i kreatywnie myśleć.
    Każdy, niezależnie od branży, potrzebuje odpoczynku. Szanuj swoje zdrowie, a Twoje Ciało oraz umysł odwdzięczy się tym samym.
  • Zachowaj Spokój. Nerwy schowaj głęboko.. Nie nakręcaj się na rzeczy, na które nie masz wpływu.  Już w Starożytności prawili o tym najwięksi myśliciele:

    „Nie niepokój się o przyszłość. Staniesz bowiem tam, gdy będzie potrzeba, uzbrojony w ten sam rozum, którego zażywasz wobec wypadków bieżących.”

    Marek Aureliusz
  • Czytaj książki!
    Jesienne wieczory, to idealny anturaż dla moli książkowych.
    Zawiń się w koc, zrób sobie gorącej herbaty i poczuj Hygge!

    Wszelkie zmiany, wprowadzaj po mało, powoli, drobnymi kroczkami.
    Sam zobaczysz, ile radości przyniosą Ci pierwsze odczuwalne, a potem zauważalne zmiany. Jesień tez może być piękna, radosna i miła.
    To wszystko zależy od Ciebie i Twojego nastawienia:)

https://media.giphy.com/media/111LSMM1ICPqBq/giphy.gif

 

Zdjęcia:
Źródło:Pinterest

Zdrowe desery w Piu Piu

Będąc na diecie bardzo często odmawiamy sobie przyjemności, jakim są desery. Niesłusznie!

Zdrowe, racjonalne menu nie oznacza całkowitej rezygnacji ze smakołyków tylko odpowiednim doborze składników. Dobra dieta to taka, która nie zniechęca już na wstępie, nie nudzi i pozwala czerpać przyjemność z odżywiania. Jeśli do tej pory byliśmy przyzwyczajeni do posiłków z deserami, to ciężko będzie nam wytrzymać na restrykcyjnej diecie, na której prócz obniżenia kaloryczności, mamy też ograniczone węglowodany.

Czekoladowe kuleczki z wiórkami kokosowymi

Proponowane przez nas desery to przyjemność, na którą bez wyrzutów sumienia można sobie pozwolić ze względu na zdrowe, pełnowartościowe składniki, z których zostały przyrządzone. 

Ciasta, puddingi, kremy – wszystko jest możliwe przy użyciu produktów o niskiej zawartości cukru i tłuszczu. Te smaczne, zdrowe, niskokaloryczne, różnorodne smaki takie jak ciasta marchewkowe, jogurtowe, bananowe, serniczki jaglane, jabłeczniki z mąki kokosowej z reguły nie przekraczają 250 kcal.

Ciasteczka bananowe

Serdecznie zapraszamy do wspólnej przygody z pożywnym i smacznym cateringiem z Wrocławia 🙂

Nawadnianie organizmu

Dlaczego picie wody jest tak ważne, nie tylko latem?

Wszyscy wiemy, że ciało człowieka składa się w 60-70% z wody i stanowi ona główny składnik naszego organizmu. Wszyscy też wiemy, że bez wody nie da się żyć.

Służy do picia,
Służy do mycia,
Bez niej na świecie
Nie byłoby życia.

Niestety, często zapominamy o regularnym nawadnianiu naszego organizmu. Sięgamy po wodę dopiero wtedy, kiedy czujemy pragnienie.

Średnia ilość płynów jakie powinien wypijać człowiek to 1,5-2 litry dziennie. Na zapotrzebowanie wody w organizmie ma wpływ dosłownie wszystko. Płeć, wiek, masa ciała, temperatura otoczenia, aktywność fizyczna, wilgotność powietrza, stan chorobowy (gorączka, wymioty, biegunka) itp. Im człowiek posiada więcej wody w swoim ciele, tym ma większe na nie zapotrzebowanie (procentowo w stosunku do masy).

Grupa osób która szczególne musi zwracać uwagę na spożycie wody obok sportowców, kobiet w ciąży, karmiących i dzieci, są ludzie starsi.

Picie wody jest najtańszym, najzdrowszym i najskuteczniejszym lekarstwem na wiele dolegliwości.

Oto kilka porad, aby picie wody stało się naturalną czynnością:

  • lepiej pić częściej, a małymi łykami
  • pijemy przez cały dzień, ale najlepiej jak uzupełnimy płyny w godzinach porannych
  • nie doprowadzamy do stanu pragnienia, jest to sygnał ostrzegawczy, że organizm potrzebuje wody!
  • picie wody najlepiej przekształcić w zdrowy nawyk
  • zamiast kupować zgrzewki, warto zainwestować w filtr, woda filtrowana jest zdrowa i dobra
  • jeśli sama woda nam nie smakuje, warto dodać sok z cytryny i liście mięty lub plastry ogórka, które działają detoksykująco, pobudzimy kubeczki smakowe i przyzwyczaimy się do nowego smaku

Woda z malinami i borówkami w słoikach

Jakie są dodatkowe profity z picia wody?

  • Powstrzymuje apetyt
  • Poprawia trawienie
  • Pobudza metabolizm
  • Pomaga w odróżnieniu głodu od pragnienia
  • Redukuje cholesterol
  • Poprawia funkcjonowanie wątroby
  • Wypłukuje z organizmu toksyny
  • Pomaga w pozbyciu się problemów jelitowych
  • Redukuje cellulit
  • Zwalcza skurcze
  • Poprawia wzrok
  • Poprawia gęstość skóry
  • Polepsza sen
  • Ułatwia ćwiczenia fizyczne
  • Dodaje energii
  • Dotlenia organizm

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Minestrone – co to właściwie jest?

Często słyszymy nazwy różnych potraw i zastanawiamy się o ich proweniencję. A minestrone pochodzi z Italli – słowo ‚minestra’ po włosku to zupa. Zatem minestrone, to nic innego jak zupa, na bazie warzyw sezonowych, najczęściej: fasolki szparagowej, marchwi, zielonego groszku, cukinii.

Zupa minestrone

Można ją przyrządzać na różne sposoby:

  • z pieczonymi warzywami i makaronem
  • z dynią
  • z batatami
  • z pesto z pomidorówNie istnieje jeden, stały przepis na minestrone, zazwyczaj do przygotowania tej typowo włoskiej zupy, wykorzystuje się warzywa, które są w danym sezonie w sprzedaży.

Jako, że mamy lato, nasza zupka dziś z fasolką szparagową, cukinią, papryką:

Smacznego!

Zapisz

Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus