Borówka amerykańska – co zawiera i jak działa

Borówka amerykańska

Nie trudno domyślić się skąd pochodzi borówka amerykańska. Rodowici mieszkańcy Ameryki Północnej suszyli ją oraz robili napary a następnie wykorzystywali do uśmierzania bólu i konserwowania pożywienia. Wierzyli, że jest to dar od boga Manitu, ofiarowany aby pomóc w przetrwaniu ciężkich czasów. W latach ‘70 ubiegłego wieku borówką amerykańską znacząco wzrosło, w efekcie czego sprowadzono ją i zaczęto z powodzeniem uprawiać w wielu europejskich krajach – również w Polsce.

Borówka amerykańska na krzaku

Walory odżywcze i zdrowotne borówki amerykańskiej nie ustępują smakowym. Zawierają w sobie duże ilości witamin z grupy A, B, C, E, D i PP, a także makro- i mikroelementy takie jak potas, cynk, miedź, selen, magnez, wapń i żelazo. Ponadto są bogatym źródłem antyoksydantów oraz łatwo przyswajalnych cukrów.

Ogrom właściwości odżywczych na szczęście nie idzie w parze z kalorycznością – 100g borówek zawiera niespełna 60 kalorii, dzięki czemu jest składnikiem często pojawiającym się w dietach odchudzających. Liczne badania potwierdzają też jej liczne właściwości lecznicze i wspomagające zapobieganie wielu chorobom.

Borówka amerykańska – działanie

 

  • POPRAWIA WZROK

Obok marchewki wszelkie jagody, a także borówka amerykańska, najsilniej działają na poprawę wzroku i stanu oka. Antocyjany zawarte w borówce wspomagają regenerację oka, antyoksydanty redukują ilość wolnych rodników w organizmie, które mogą uszkadzać wzrok. Borówka zwiększa również ukrwienie wokół tęczówki a zawartość witaminy A pomaga w lepszym widzeniu po zmroku. Jej działanie  jest tak silne, że stosuje się ją między innymi w przypadku kłopotów z mikrokrążeniem w gałce ocznej, chorób siatkówki, zaćmy.

  • ZAPOBIEGA CHOROBOM SERCA

Wspomniane już wyżej fitoestrogeny oraz błonnik, które znajdziemy w borówce amerykańskiej pomagają zredukować poziom złego cholesterolu a zwiększyć poziom dobrego. Ponadto składniki te obniżają ryzyko chorób serca oraz hamują działanie miażdżycy.

Borówki amerykańskie w miseczce

  • POPRAWIA PAMIĘĆ

Badania przeprowadzone przez brytyjskich naukowców dowodzą, że uzupełnienie diety borówką amerykańską już po trzech tygodniach znacznie poprawia pamięć. Najprawdopodobniej związane jest to z zawartością flawonoidów, poprawiających połączenia między neuronami i pobudzających ich regenerację.

  • ZWALCZA CHOROBY PRZEWODU POKARMOWEGO

Dzięki zawartości błonnika borówka amerykańska pomaga usuwać z organizmu szkodliwe efekty przemiany materii oraz toksyny. Co więcej zapobiega też biegunkom oraz jest niezastąpiona w walce z bakterią E.coli czyli pałeczką okrężnicy.

  • ZAPOBIEGA NOWOTWOROM

Odpowiada za to ogromna ilość zawartych w niej antyoksydantów oraz występujący kwas foliowy i egelowy, które chronią przed rakiem wątroby, płuc, macicy oraz przewodu pokarmowego. W swoim składzie mają też fitoestrogeny, które wspomagają zapobieganie nowotworów piersi oraz tarczycy.

  • SPOWALNIA PROCES STARZENIA

Wszystko za sprawą antyoksydantów, o których działanie opisywalismy szczegółowo w poprzednim artykule.

Borówki w fioletowym dzbanku

Jak wybrać i przechowywać borówki amerykańskie?

  • Wybierając borówki warto zwrócić uwagę na ich kolor – świeże owoce powinny być intensywnie niebieskie z delikatnym białym nalotem.
  • W lodówce bez obaw można przechowywać je nawet tydzień. Umyć należy je dopiero bezpośrednio przed spożyciem. 
  • Chcąc zachować maksimum wartości odżywczych najlepiej jeść surowe owoce. Ze względu na dużą wytrzymałość w kwestii niskich temperatur, mrożone borówki zachowują większość właściwości zdrowotnych. Zupełnie przeciwnie reagują na wysokie temperatury, tracąc większość składników odżywczych, dlatego odradza się suszenie i gotowanie owoców borówki amerykańskiej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook
Facebook
Facebook
Twitter
Twitter
Twitter
Google Plus
Google Plus
Google Plus